LIKA, it-tempen för socialtjänsten

Vanliga frågor och svar

Här samlar vi vanliga frågor och svar. Om du inte hittar svaret här eller under övriga flikar under Använd LIKA, kontakta den som är LIKA-administratör (tidigare benämnd kommunansvarig). Hittar du/ni inte svaret på era frågor - hör av er via Synpunkter & frågor, så svarar vi så fort som möjligt från SKL. 

  • Jag har glömt mina användaruppgifter.
    Klicka på Logga in och välj ”Begär nytt lösenord”. Du får då ett mejl med dina användaruppgifter. Ibland fungerar det inte att bara klippa och klistra in lösenordet, utan du behöver skriva in det.
     
  • Jag vill radera mitt konto
    Du kan radera ditt konto under "Mitt konto". När du raderar ditt konto tas de värderingar du har sparat "privat" bort. De värderingar som är sparade på en verksamhet och/eller publicerade i kommunen finns dock kvar. 
     
  • Jag har bytt e-postadress, namn etc.
    Under "Mitt konto" kan du ändra dina uppgifter, även e-postadress. 
     
  • Varför får jag inte fram någon analys och handlingsplan? Fliken är tom.
    Det kan bero på att du inte har svarat på alla indikatorerna. En grön bock vid respektive område betyder att du svarat på alla indikatorer.
  • Jag kan inte att  publicera min värdering
    När det inte går att publicera en värdering kan det bero på några olika saker: 
  1. För att kunna dela din värdering behöver du vara kopplad till en verksamhet i din kommun/organisation. Om du inte är det, vänd dig till LIKA-administratören (f.d.kommunansvarige).
  2. Hela värderingen är inte ifylld. Det går inte att publicera en värdering som inte är helt ifylld. En grön bock vid respektive område (Ledning, Infrastruktur, Kompetens, Användning) betyder att alla indikatorer är svarade på. 
  3. LIKA för socialtjänsten fungerar inte i Internet Explorer version 8 eller äldre. Använd nyare versioner eller andra webbläsare (Chrome, Safari, Firefox). Det kan också krångla om ni har kompatibilitetsläget aktiverat i webbläsaren (då syns inte "Hantera din värdering"-knapparna).
  • Kan man publicera flera värderingar?
    Nej, det går bara att ha en publicerad värdering per verksamhetsområde. När du väljer att publicera ytterligare en värdering, kommer den att ersätta den tidigare publicerade. När det kommer en ny version av LIKA för socialtjänsten kommer din publicerade värdering i de äldre versionerna att finnas kvar, så att du kan jämföra med publicerad värdering i den nya versionen. Det går alltså att jämföra mellan en värdering gjord i version 1.0 och 2.0.
  • Varför är indikatornumren i oordning i själva värderingen?
    Därför att indikatornumret är ett ID-nummer och vid uppdateringar av LIKA kan indikatorer tas bort eller flyttas. Det är för historik och spårbarhetens skull som de har kvar sitt ID-nummer. 
  • Vi har ingen LIKA-administratör (f.d. kommunansvarig) - hur gör vi då?
    LIKA-administratör behövs för att ni ska kunna få tillgång till all funktionalitet. Har ni ingen LIKA-administratör, ansöker ni om det via Synpunkter & frågor
     
  • Varför har ni inte indikatorer om….?
    Saknar du något område i LIKA? Hör av dig via Synpunkter & frågor och formulera då gärna ett förslag på indikatorer, så tar vi upp det i styrgruppen, som ansvarar för utveckling av verktyget.
     
  • Varför har ni inte aktivitetsförlag som….?
    ​Saknar du eller har tips på bra aktivitetsförslag? Hjälp oss genom att skriva in de aktivitetsförslag du ser kan vara lämpliga via Synpunkter & frågor.
Sveriges Kommuner och Landsting
Sveriges Kommuner och Landsting
Besöksadress: Hornsgatan 20, 118 82 Stockholm
Telefon växel: 08-452 70 00
Om kakor
Om webbplatsen

En webbplats från Sveriges Kommuner och Landsting