Det här är LIKA för socialtjänsten, version 4! Ett verktyg framtaget i samarbete mellan SKR och flertalet aktörer från socialtjänstens värld. LIKA-verktyget kommer att avvecklas 31 december 2023. Fram till dess kommer det gå att hämta ut data och resultat från tidigare mätningar.
Enkelt och konkret för att komma framåt med digitaliseringen i socialtjänstens verksamheter - det är tanken bakom LIKA för socialtjänsten!
LIKA för socialtjänsten är ett verktyg för utvärdering och utveckling av socialtjänstens verksamheters digitalisering. Verktyget är framför allt till för ledningsgrupper och verksamhetschefer som stöd i arbetet att värdera och prioritera de olika insatser som behövs. Det är ett självskattningsverktyg som bygger på er egen värdering och bedömning av läget i verksamheten - en skattning som mynnar ut i ett förslag till en handlingsplan.
LIKA för socialtjänsten består av tre delar: värdering, sammanställning och handlingsplan. När värderingen är gjord, genereras en sammanställning och en handlingsplan som ni arbetar vidare med i verksamheten. Ni kan då välja och planera vilka olika aktiviteter och insatser som ska prioriteras.
Verktyget är tänkt att ge en övergripande, men konkret bild av var verksamheten befinner sig när det gäller den digitala utvecklingen. Det är i första hand avsett som ett stöd för verksamhetschefer och ledning, och kan också användas för att avgöra vilka övergripande insatser som behövs. Det är också ett verktyg att använda som del i eller komplement till ert systematiska kvalitetsarbete.